Pannenkoeken bakken

 Pannenkoeken bakken! Bij ons geeft het iedere keer een hoera-momentje als ik zeg dat ik pannenkoeken ga bakken. Meestal is het op zondag na de dienst dat ik pannenkoeken bak. Daar ben ik met 2 pannen een uurtje zoet mee.

Wij bakken ze altijd van de basisingrediënten en bijna altijd half volkoren en in roomboter gebakken.

Vanavond aten we ze een keer na de groente als avondeten. Nu voor de laatste vakantie avond in het huisje. Ook heel handig is dat ik dan mooi de ingrediënten al dinsdag kon kopen toen ik met David en Nathan alvast voor de hele week boodschappen deed.

Wij aten ze deze avond met spek, naturel en appel. Hier volgt het recept:

Pannenkoeken



Voor ongeveer 6 à 8 personen.

Ingrediënten:

- 500 gram volkorenmeel

- 500 gram witte bloem

- 5 eieren

- 1,8 liter melk

- 1 tl zout

- 1 pakje boter

Doe alle droge ingrediënten in een kom. Roer kort door. Voeg de eieren toe en een scheut melk. Roer goed door tot de klontjes weg zijn. Voeg steeds een scheut melk toe en roer goed door tot alle melk is toegevoegd of tot er een mooie dikte beslag is ontstaan.

Zet de koekenpan op redelijk hoog vuur en laat een klontje boter heet worden. *¹ Schenk 1 volle soeplepel in de pan en laat uitvloeien. Bak de pannenkoek aan de ene kant bruin en de bovenkant droog. Draai hem om. Zet het vuur wat lager tot de bovenkant mooi droog is wanneer de onderkant bruin is.



Laat de pannenkoek ook aan de andere kant kort bruin. Bak zo alle beslag op tot een mooie flinke stapel en verwen je huisgenoten met deze heerlijke lekkernij.

*¹ voor spekpannenkoek laat je hier eerst 2 plakjes ontbijtspek in de pan bakken.

*¹ Voor appelpannenkoek bak je hier eerst appelschijfjes zachtjes bruin.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding