De babyuitzet na 15 jaar

Nu al 15 jaar geleden waren we in blijde verwachting van ons eerste kind. Alles was nieuw en in ons appartement hadden we een apart babykamertje ingericht. 

Nu zijn alle kamers is ons huis in gebruik en maken we in onze slaapkamer een mooie ruimte klaar voor de baby. Eerst moet er een kast weg, dus ben ik vooral veel aan het opruimen en efficiënt inrichten. Wanneer de ruimte vrij is kan er een cosleeper komen en een aankleedplek. 

Ondertussen probeer ik door de maanden heen de babyuitzet weer compleet te maken. Veel dingen waren weer doorgegeven en de prioriteiten van wat nodig is verandert ook.

De lading uitwasbare luiers waren een belangrijk onderdeel voor mij. Al eerder gebruikten we die bij de kinderen, maar we waren nu wel toe aan nieuwe.


Het mooie van deze uitwasbare luiers vind ik dat ze all-in zijn en in verschillende maten te verstellen. Eerder gebruikte ik de eerste maanden vaak ouderwetse strikluiers. Deze zijn ook prima en ze kunnen goed in de droger mocht je dat willen. Wel is het meer werk om om te doen en wanneer de baby bewegelijker wordt schuiven ze sneller naar beneden. 

 Nu alle kinderen naar school gaan is dit ook de mooie tijd om hier en daar zelf dingen te naaien en te haken. Toch is er dan nog een heleboel aan kleertjes wat ik door de tijd heen bij de Dorcas koop en bij uitzondering ook wel nieuw.

Een mooie box van the wood factory vond ik pas bij de dorcas. De oude, tweedehandse was echt op na onze 6 kinders.



Dan zijn er de beproefde slofjes. Deze glijden niet snel af en dat heb ik nog niet gevonden in andere soort slofjes.



Nu is het derde paar in de maak en dan is de baby goed voorzien voor de eerste maanden. Ook wanneer de baby in de draagdoek zit zijn deze slofjes zo lekker warm voor de bungelende voetjes. 

Het voedingskussen kocht ik ook bij de dorcas en het voedingsschort hoop ik dan nog een dezer dagen te naaien. Dat is niet zo moeilijk, maar voor mij wel een heel praktisch onderdeel van de uitzet. Als je overal en de hele dag door wil voeden vind ik het erg handig om een voedingsschort te gebruiken. Zo'n schort zie ik nauwelijks in mijn omgeving, maar het geeft dat je wat meer privacy hebt tijdens het voeden en dat de baby na een paar maanden veel minder snel wordt afgeleid door geluiden en wil omkijken wat er gebeurt.

Met de jaren hebben we nu wel een beetje meer ontdekt wat voor ons werkt en geschikt is. Waar we 15 jaar geleden vooral de benodigde lijst kochten, weten we nu meer wat wij willen en belangrijk vinden. Het mooie vind ik dat je dat door de jaren heen in alle onderdelen van je huishouden en ouderschap kunt blijven ontwikkelen en erin kunt leren. Wat een ontdekkingstocht. Het voelt vaak nog steeds als pionieren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding