Verbinding

Samen eten , verbindt. Door samen te praten, elkaar te zien en samen te genieten van het eten dat wordt geserveerd kan elke maaltijd een viering zijn van het samen leven. Wat een mooie taak hebben wij als moeders dan om de maaltijden klaar te maken waar onze gezinnen zich omheen scharen. 

Wanneer het enigszins mogelijk is eten we samen. Wie thuis is eet in principe gezamenlijk de maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Die duidelijke structuur is ook wel nodig vinden wij, maar tegelijk is het ook enorm waardevol.


Je hebt 1, 2 of 3 keer op een dag dat je gericht aandacht kunt geven en elkaar ziet hoe druk de dagen ook zijn, eten doen we toch. En bij ons aan tafel is het ook zeker niet altijd een en al oor voor elkaar. We oefenen elkaar erin oor te hebben voor de verhalen van de ander. En in de bijbel staat: 'Zoals ijzer ijzer smeedt zo smeden mensen elkaar'. Dat merk je het meest als je dan echt contact hebt met elkaar zoals tijdens de maaltijd.


 Op mijn blog probeer ik recepten te delen waar ik enthousiast van wordt en ik hoop dat het voor jou en jouw tafelgenoten een middel mag zijn om te verbinden. Ik lach er meestal wat om als een van de tieners voor de grap zegt dat het recht van de vrouw het aanrecht is. Eigenlijk vind ik het een groot voorrecht om voor mijn gezin of gasten te koken en bakken. Niet altijd makkelijk maar wel zo waardevol.

Reacties

  1. Aaaah wat een mooie blog. Ik weet nog dat wij jaren geleden stopten met gezamelijk eten omdat er sommige kinderen de prikkels niet aan konden (autisme). Maar op zondag en zaterdag eten we samen. Net als heel vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samen eten vind ik ook belangrijk. Vroeger toen de kinderen nog klein waren, las ik na de maaltijd altijd voor uit de kinderbijbel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!