Inspiratie van Charlotte masson

 Toen ik 3 jaar geleden begon om thuisonderwijs te geven aan David en Jafeth, deed ik dat met de intentie om alle kinderen dat op den duur te gaan geven. Na 1,5 jaar ben ik er toch mee gestopt, omdat de combinatie van kinderen op school en op thuisschool toen te lastig was voor mij. Ik ben dankbaar dat ik wel deze ervaring heb op gedaan. Onder andere heb ik wel goede ervaring op gedaan met de Charlotte masson methode. 

Deze methode is zo'n 100 jaar geleden ontwikkelt door Charlotte Masson. Het is vooral gebaseerd op 3 hoofdonderdelen, die belangrijk zijn in de ontwikkeling van het kind en in zijn groei. Één daarvan is de sfeer in huis. Een klimaat waarin er rust is om te leren en te ontdekken. Een kind kan er bijv. een hoop aan hebben om rust en regelmaat te hebben in de vrije tijd om daarin te weten wanneer er tijd is om gewoon te spelen en ontdekken. In deze tijd helpt het daarbij erg veel als het kind weet wanneer het schermtijd is en daar de rest van de dag geen afleiding van heeft.

Zich af en toe vervelen is ook heel waardevol voor een kind en tiener. Het kan juist de sfeer zijn waarin hij weer nieuwe ideeën krijgt. 

Een ander aspect van deze methode waar ik tot op de dag van vandaag nog veel aan heb is het geven van goede ideeën.  Dat is door je eigen voorbeeld heen. Een heel jong kind doet zichtbaar ideeën op door in je nabijheid te zijn en te imiteren. Ook oudere kinderen kunnen door de voorbeelden om hen heen goede ideeën opdoen. Ze kunnen daarin wel af en toe wat hulp gebruiken. 

Ook worden levende boeken veel gebruikt om goede ideeën uit op te doen. Wij vinden het ideaal om steeds op de uitkijk te zijn voor nieuwe of meestal tweedehands boeken om toe te voegen aan onze collectie. Maar de materialen voor goede ideeën zijn er natuurlijk ook in andere vormen.


Wij hebben nog altijd alle spullen om speksteen te vormen, beeldhouwen in een bak liggen en soms wordt dat erbij gehaald bij verveling.  Of de voorraad leuke spellen is ook heel inspirerend.

Het verrassende vind ik steeds weer dat ook de ervaring van toen we thuisonderwijs deden, nu nog prima toepasbaar zijn in het dagelijks leven naast schooltijd. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding