Een echte maandag

 Op de maandagen heb ik vaak weer nieuwe moed om aan de slag te gaan. Uitgerust uit het weekend gekomen zie ik de dag dan weer blanco voor me liggen. Wel met wat verplichte activiteiten ergens op de dag, maar toch.

Deze maandag was daarin niet anders. Met Faith nog lang uitslapend in bed kon ik de boel even opruimen en plannen maken terwijl ik alleen bezig was. Dat stimuleert mij dan meteen om mijn gewoontes weer leven in te blazen. Gewoontes die ik zo graag doe, maar die met de tijd rond de geboorte allemaal even los moesten worden gelaten: brood bakken, yoghurt maken en het liefst ook nog wat extra bakken.

De afspraak maakte ik om melk op te halen bij de boer, 15 liter graag, want de yoghurt beslaat al zo'n 6 liter voor een halve week.


Dat gedeelte lukte prima. Met de auto dan wel, maar ja fietsen gaat nog niet met een jonge baby dus vooruit. Ook wilde ik nog geen boodschappen doen, maar het doen met wat ik nog had. En dat was alles voor een rijke, gebonden kippensoep met een zelfgebakken witbrood. 

Twee vliegen in een klap, want het gewone broodbakken met de broodbakmachine was eerder al opgepakt. En daar aten we maandag ook gewoon onze volkorenboterham van gebakken door Nathan de avond ervoor.

Dat is dan genoeg voor 1 dag. Graag wilde ik mijn gewoonte oppakken van zelf kneden en in de oven bakken. Er valt dan wat meer mee te spelen qua manier van bakken èn ik heb er zelf beweging aan. Vooral het moment op de dag dat Faith moe is maar niet in bed slaapt. Dan is de draagdoek ideaal èn een staand klusje met wat beweging. 

Een wit en een bruin brood werd het. 


Het smaakte heel goed. Beter dan uit de broodbakker, ook de jongens viel het op. Het recept is dus prima en dan kan ik daar eventueel op gaan variëren. Dan de yoghurt, die kon rond half 4 net op tijd in de hooikist om vóór het naar bed gaan klaar te zijn.

De jongens speelden dit keer lekker buiten na het tussendoortje in de middag en dat gaf mij mooi de tijd om mijn mooie gewoontes weer een nieuwe start te geven. Dan is het een kwestie van plannen en volhouden. Tenzij er te veel onverwachte drukte zich aandient en prioriteit heeft. Dan gaat de gewoonte weer even op pauze.

Het zelf met de oven brood bakken heb ik heel lang gedaan. Meer dan 12 jaar geleden begon ik daar mee. Toen ik in de kraamweek was van de derde, Elian, was ik heel fanatiek en bleef gewoon doorbakken. Ik weet nog hoe ik op de laatste dag de kraamverzorgster uitlegde hoe ik het brood bakte en het voordeed.

Toen vond ik het fijn om ook dat gewoon door te laten gaan. Nu ligt de prioriteit hetzelfde maar er zijn meer kinderen in huis en dat vraagt eerst meer aandacht voor hen. Daarna komen mijn mooie gewoontes weer aan bod.

De soep maakte ik van een soepkip uit de vriezer, die had ik vorige week op de markt gescoord, en restjes groente. 

Dan waren er aan het eind van de middag nog een aantal van de sporters die eerst een rijstwafel met pindakaas meekregen(ook een lekkere gewoonte) om te sporten en pas later na de sport aanschoven voor de soep.


De avond vulde zich veelal met het naar bed brengen van de kinderen. Tegenwoordig duurt dat al met al een paar uur, maar we slaan het niet graag over. Soms wordt een ronde wandelen in de avond met een aantal enthousiastelingen daar nog aan toegevoegd.

Vaak ook is Faith de hele avond wakker tot het voor ons en voor haar bedtijd is. Ik denk dat de avond gewoon te gezellig is om in bed te liggen.


Ach daar kan ik me wat bij voorstellen. Ze wordt dan door deze en gene vast gehouden en drinkt nog een paar keer. Dan kan ze de nacht daarna wel weer wat langer slapen.

Al met al was deze maandag een productieve dag. De dinsdag daarentegen begon al met twee zieken die thuisbleven en er moesten vers boodschappen worden gedaan. De dag vliegt dan erg snel voorbij zonder zelfs aan een wasje te zijn toegekomen....

Reacties

  1. De maandag vind ik ook altijd een soort verse start en met een schone leid opnieuw beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat voelt toch weer anders dan de rest van de week. Leuk om je reactie te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding