Wasmiddel maken

 De eerste tijd dat ik mijn eigen wassen ging draaien gebruikte ik nog kant-en-klaar wasmiddel. Na een paar jaar vond ik het nog steeds erg duur. Bovendien begonnen we met uitwasbare luiers te werken bij ons derde kind en dan is dat dure wasmiddel toch jammer.

Ergens kwam ik op een blog het zelf wasmiddel maken tegen en toen we in het huis van iemand anders vakantie hielden in Groningen zag ik daar een voorraad wasmiddel staan voor een paar jaar in de vorm van zeepblokken. Dat leek me ook wel wat.

De voorraad die ik jaren geleden kocht van 26 pakken is inmiddels op. Ik dacht dat ik er mee kon doen tot David 18 was maar dat is niet gelukt. Onze wasstapel is inmiddels ook wel weer een stuk gegroeid.

Nu ben ik met de tweede doos van 26 stuks bezig en daar kunnen we nog jaren mee vooruit.

Wasmiddel maken

Per emmer van 8 liter wasmiddel neem ik:

- 1 stuk sunlightzeep (150 gr)

- 10 liter water


Rasp het blok zeep met een grove rasp in een pan. Voeg 2 liter water toe en breng rustig tot aan de kook. Roer goed door tot alle zeep is opgelost.

Maak je wit wasmiddel voeg dan nog zo'n 80 gram soda toe bij deze stap en roer dit er goed door.


 Neem een luieremmer van zo'n 10 liter. Giet het mengsel over in de emmer. Voeg nog 8 liter koud water toe. Laat het geheel een dagje of nachtje staan. Het zal dan een geschikte dikte hebben gekregen om te gebruiken als wasmiddel.

Dit was het dan. Zo simpel! En het kostte zo'n 1,25 euro om 10 liter bont wasmiddel te maken. Ik doe ongeveer 150 ml wasmiddel bij een was van 7 kg.


Reacties

  1. Ik vind dat altijd weer leuk om te lezen, hoe mensen hun eigen wasmiddel maken. Het is echt niet moeilijk, en ook nog eens budgetvriendelijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding