Voedsel als boosters

 Met de herfst in volle gang en de bomen die daarmee al aardig kaal afsteken tegen de prachtige luchten deze week, denk ik aan welke boosters goed zijn voor de gezondheid van het gezin.

Allereerst probeer ik zelf deze weken een ijzereter te zijn. Nu in de laatste weken van de zwangerschap is het zaak om alvast genoeg ijzer binnen te krijgen. 

Één van de boosters is sesampasta van bruin sesamzaad. Als ik een tussendoortje smeer of 1 van de zelfgemaakte boterhammen tussen de middag is het vaak met sesampasta. 

Een andere voor ijzer is wat we ons al aangewend hadden om zaden, noten en pitten te eten door het ontbijt. Alhoewel dit niet de ideale combinatie is met yoghurt draagt het nog steeds bij. Het liefst eet je ook iets met vit. C tegelijk met de ijzer. 

Een tussendoortje als hierboven is dan ook een favoriet. 

Iedereen in huis kan wel een booster gebruiken als het gaat om vitamines. Gister was een redelijk simpele maaltijd wel handig. Het werd boerenkoolsoep. Dat is echt een hele fijne booster, want het zit boordevol vit. C, ijzer en het komt vaak ook in de winter uit Nederland. Je verwerkt er met gemak een kg boerenkool in en de kinderen eten dit prima bij ons. Het recept hoop ik nog te delen.

Voor ons is een bijkomend voordeel dat het hele gezin uit 1 pan kan eten, omdat het een koolhydraatarme soep is.

Morgen hoop ik op de markt bij de poelier biologische soepkip te vinden. Een booster bij die we bij verkoudheden en griepjes graag gebruiken is echte kippenbouillon of wel joodse penicilline. Een kippenbouillon getrokken uit een goede soepkip, waarbij je de botten uren laat trekken samen met een bosje kruiden en wat gember, knoflook en ui.

Het volledige recept hiervoor hoop ik ook nog te laten volgen.

Zo zijn er heel wat fijne boosters om de winter sterker in te gaan. 

Reacties

  1. Boerenkool is inderdaad supergezond! Maar als soep heb ik het nog nooit gegeten moet ik bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als soep is het heel gezond en je kunt er veel in verwerken. Zeker het proberen waard vinden wij.

      Verwijderen
  2. Boerenkool eet ik ook af en toe. Ik eet hstamine arm. Boernekool vind ik ook lekker met zoet aardappel en zeezout en stukjes kip (als stampie)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding