Inkopen en zwangerschapdementie



 Eerst was er dinsdag het moment voor de verse boodschappen, zoals elke dinsdag. Toen ik klaar was met het verhitten van de melk voor yoghurt ging ik op weg. Na zo'n 20 minuten bedacht ik dat ik niet meer zeker wist of de kookplaat wel uit was... Dan nog ruim een uur weg zijn om de boodschappen te halen leek me niet verstandig. Ik keerde om en reed terug naar huis...en de kookplaat was gelukkig uit en er was geen ravage. Ik wijd het dus maar aan zwangerschapsdementie.

Nu nog terug gaan naar de versmarkt was geen optie dus dan maar de supermarkt. Ook dat was nu eigenlijk best goed te doen qua betaalbare groenten, fruit, eieren enz. Normaal doe ik dus de versboodschappen bij de versmarkt in Zevenhuizen, omdat dat voor ons voor wat grotere hoeveelheden wel loont. Bovendien is er een leuke speeltuin en gratis koffie en thee, dus met zonnig weer maakt het gelijk een uitje voor jongere kinderen.

De grote boodschappen stonden voor donderdag op de planning. De houdbare producten probeer ik één keer in de 4 weken te halen bij de supermarkten, zo heb ik er de andere weken weinig omkijken naar. Het stimuleert me ook om het te doen met de verse producten , die ik wekelijks koop wat vaak weer gezonder is, bovendien kom ik minder in de supermarkt en is de verleiding er minder om tussendoor extraatjes te kopen.

Ik maakte een flinke lijst en was uiteindelijk 2 uur bezig met boodschappen doen in 1 winkel. Dat is denk ik wel een record. In 2 rondes door de winkel en naar de auto was ik klaar en aardig op. Gelukkig was Bjorn thuis aan het werk dus dat scheelde weer veel sjouwen.

Wel is het altijd weer een rijk gevoel en weet ik me rijkgezegend met een gevulde voorraadkast.


Dan zijn er nog de 2 grote ketels, die onder de trap staan. Één keer in de 10 weken bestel ik onze voorraad noten, zaden en pitten. Met die frequentie weet ik hoeveel ik moet bestellen om rond te komen om ook crackers te kunnen maken. Om voor een koolhydraatarm dieet te bakken en ontbijtjes te maken zijn best wat zaden, noten en pitten nodig, maar door de jaren heen is ook ons hele gezin aardig wat mee gaan eten ervan, omdat het heel gezond is en lekker.

De zuivel kopen we veelal rechtstreeks bij de boer in emmers. De yoghurt maken we er zelf van. Wanneer de grote boodschappen dan worden gedaan koop ik meestal wel wat pakken lh-melk om op voorraad te hebben.

Dit keer probeerde ik ook rekening te houden met de kraamperiode en om het dan makkelijker te maken met het ontbijt kocht ik dan nu krokante muesli en cornflakes voor de kraanweek, dat is dan een leuke uitzondering op het gewone, gezonde ontbijt.

Pompoen hadden we deze herfst nog niet echt gegeten, maar deze week kregen we de eerste, een joekel. Daar weten we wel raad mee. Ik hoop hem vandaag te slachten en tot soep te verwerken.


Dan de babyinkopen. De tijd begint een beetje te dringen om de boel klaar te hebben. Dagelijks streep ik nu dingen van mijn lijstje, dus dat doet mijn toenemende nesteldrang wat tot bedaren komen... De kruiken kregen we van de week spontaan en ook de mutsjes en het jasje kreeg ik en zijn zo schattig dat ik ze nog even uitgestald heb in de box.

Ook een reserve pak luiers (naast de wasbare), babydoekjes, vitamines, de laatste kleertjes scharrelde ik bij elkaar bij de winkelbezoekjes de afgelopen dagen. 

Een ander product dat veel scheelt in inkopen is wasmiddel. Één keer in de zoveel jaar koop ik een nieuwe voorraad Sunlight zeep daar maak ik wasmiddel van en dat is spotgoedkoop. Het lijkt me ook wel wat om nog eens het recept ervoor te delen en wellicht hier een daar wat te verbeteren, maar over het algemeen werkt dit prima voor ons en het scheelt veel aanslepen van wasmiddel.

Voor nu was dit even de globale manier van inkopen die wij hanteren en hebben ontwikkeld door de jaren heen. Het werkt voor ons gezin en ik denk dat het veel scheelt in kosten, maar ook in onnodig afvalmateriaal(qua zuivel en wasmiddel) en verspilling( door meer te doen met wat er aan basisingrediënten in huis is)

Reacties

  1. Wat een werk allemaal, die boodschappen. Knap werk. En of het zwangerschapsvergeetachtigheid is... zou kunnen. Maar ja, hoe vaak vergeten we dingen waarvan we denken dat we ze niet vergeten hè. Wanneer je in de overgang bent, heb je dar ook last van.

    Ik vind het leuk om te lezen hoe jij je inkopen doet. Ben benieuwd naar wasmiddel ja.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding