Kledingwissel en wintertijd


De wintertijd ging weer in. Lange donkere avonden, daar hou ik wel van. Gister nog een flinke onweersbui, wat fijn om dan thuis te zijn met elkaar. 

Vorige week bracht ik ook bijzonder veel tijd binnen door. De grote kledingwissel was aan de beurt. Eerst 2 dagen de nodige boodschappen gedaan voor de rest van de week. Ook de wassen gedraaid en het huis wat op orde gebracht en toen heb ik 4 dagen veelal kasten uitgezocht en tassen doorgeakkerd. 

Het is nog niet klaar. Er staan nog 2 dagen kledingwissel op de planning en dan ben ik toch nog in een week klaar. Na 3 dagen onder schooltijd doorploeteren was het vrijdag ook wel weer tijd voor wat van de rest van het huishouden.

De melk haalde ik bij de boer en maakte war liter yoghurt. 


Een snelle check tussendoor bij de kippetjes. Even wat uitgemest en gevoerd en ze redden zich wel weer.


Op zaterdag stonden er wedstrijden op het programma voor de kinderen en een open middag bij het buurthuis waar ik met de jongste 4 nog even ben gaan kijken.  Na de buien was het lekker om tussen alle wassen door even buiten te zijn. Bovendien doet Bjorn meestal het meegaan naar de wedstrijden, dus dat geeft mij wat meer ruimte.

De open middag was heel leuk voor ze. We waren wat laat, dus de vogelshow was voorbij, maar ze hebben nog lekker gespeeld, ook op het springkussen en de klimrekken. Verder was er vers gebakken friet en cupcakes waar ze lekker van smullen.

De komende week is het dankdag! Dat vieren wij sinds jaren uitgebreid. We hebben dat op den duur als vervanging voor sinterklaas gekozen. Zo danken we op dankdag als gezin de Heer voor al het goede dat we hebben ontvangen. We eten uitgebreid samen. Ook geven we de kinderen dan kadootjes. Dat vinden wij mooier dan Sinterklaas. 

De voorbereiding in de vorm van kadootjes bestellen, nuttige en leuke, was dit weekend ook in volle gang. Bjorn ging erop uit om wat nieuwe sportschoenen te kopen met Elian en Boaz. En online werd er ook een hoop besteld. 

Nu was het vanochtend weer tijd voor school. In de vroegte zette ik alle bakjes en trommels klaar.

Niet erg doelbewust kies ik er toch voor om de kinderen alles in bakjes mee te geven en in trommels. Zowel op de middelbare als op de basisschool. Dat bespaard een hoop plastic. Met zelfgebakken brood en melk/ yoghurt van de boer maakt het dat we heel wat minder afval hebben als gezin. 

De bakjes van de tussendoortjes waren dit keer gevuld met pinda, amandelen, wat strooimix (kruidnoten enz.) en een digestive koekje. Het is net als het toetje altijd een mixje van wat we aan gezond en lekkers in huis hebben. Het fruit eten ze bij ons wanneer ze uit school komen. Dan is het altijd vers gesneden.

Vaak is duurzaam en economisch consumeren toch een kwestie van er meer werk aan hebben. Het is vaak wel gezonder en meer gevarieerd dan de voorverpakte koeken. Het liefst bak ik de koekjes ook zelf, maar dat zit er nog lang niet altijd in. 

Gister maakte ik als toetje wel een snel, lekker baksel.

Applecrumble


Ook gezond en lekker, echt een toetje voor de wintertijd. Het recept volgt nog!


Reacties

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding