Yoghurt maken en bakken

 Door de tijd heen hebben we hier al heel wat liters yoghurt gemaakt, waarschijnlijk honderden liters!

Ik begon ernaar te zoeken toen we melk bij de boer gingen halen jaren geleden. Er kwam een pamflet in de bus van een plaatselijke boer, die een melkhuisje opende. Ook stond erbij dat tegen een gereduceerd tarief kon worden gehaald bij meer dan 60 liter per maand. Zo is het begonnen dat we nu al jaren emmers melk halen bij die boer. 

Het fijne van echt verse melk is dat je alle voordelen hebt die rauwe melk van nature heeft. Enige gevaren waar voor gewaarschuwd wordt hebben wij nooit ervaren. 

Een ander voordeel vinden wij dat we geen 100 pakken melk en yoghurt hoeven kopen. De emmers worden hergebruikt en van de emmer gaat elke week een deel in de grote pan om er yoghurt van te brouwen.


Meestal bij ons met zo'n 5 à 7 liter per keer. Zo ook gister. De melk had ik dinsdag gehaald. Het was voor mij inkoop dag. Al snel reed ik onder schooltijd eerst naar de dorcas en scoorde daar wat verse kinderboeken en een paar babybroekjes. Daarna was het tijd voor de wekelijkse versboodschappen bij 'van der Spek' versmarkt. Het is het ritje nog steeds waard als ik met een volle kar groente, fruit, eieren en kaas terug ga. En toen was de melk aan de beurt, 15 liter.

Twee dagen erna kon ik yoghurt gaan maken. Dat gaat zo:

Ik breng de hele pan tot ergens rond de 70 graden. Dan zet ik de kookplaat uit en laat het een paar uur afkoelen. Af en toe meet ik met een kooktermometer de temperatuur. Wanneer het 42 graden is kan er per liter melk een kleine eetlepel yoghurt bij. Verschillende soorten yoghurt geven ook een verschillend soort eindresultaat. Het geheel roer ik even door. Dan gaat het in de hooikist. Dat zijn meestal een heleboel dekens en kussens. Na zo'n 7 tot 12 uur haal ik het er weer uit. Dat hangt af van hoe het uitkomt. Eenmaal afgekoeld gaat het in de koelkast en het geeft een erg lekkere, zachte en romige yoghurt!

Vrijdag was de yoghurt klaar na een nachtje. Ook kwam het bakken van sesamcrackers voor Bjorn vrijdag aan de beurt. De meest gemaakte crackers voor zijn koolhydraatarme dieet zijn toch wel de zaden en pittencrackers en deze sesamcrackers. 



Het recept volgt nog een andere keer is het plan. Verder bakte ik een dagelijks brood in de broodbakker en in de middag was het plan courgettesoep te gaan maken van de courgettes die we kregen.

Het werd een soepje met uien, knoflook, een restje aardappelpuree (voor de binding) , scheutje olijfolie en op smaak gemaakt met zout, peper, kruidenboterkruiden en gerookte paprikapoeder. Dit alles gepureerd.

Op het eind ging er nog een blikje runderknakworstjes in stukjes in. En voila een lekkere soep, die iedereen wel prima lustte.

Tussen de bedrijven door deed ik de wasjes en maakte een wandelingetje naar de Hema waar de babykleertjes in de aanbieding waren. Twee neutrale truitjes scoorde ik er. Het is fijn om steeds een stukje van een ververste babyuitzet te kunnen verzamelen. Ik ben vooral erg blij dat ik de nieuwe set uitwasbare luiers al heb gescoord voor een leuke prijs.

Ook kwam vrijdag de draagdoek aan. Een iets elastische draagdoek voor de eerste maanden. Dit is me tot nu toe prima bevallen om de eerste maanden de handen vrij te hebben tijdens het dagelijks werk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding