Brood bakken

 Al vrij vroeg in ons getrouwde leven besloot ik zelf brood te gaan bakken ongeveer in 2010. Eerst kreeg ik een broodbakmachine, die ik zo kon overnemen. Toen die op een dag van mijn aanrecht af was gewaggeld, heb ik een hele tijd brood met de hand gekneed en dan bakte ik er vaak 2 tegelijk in mijn oventje. 

Ik ben met zelf bakken begonnen, omdat je voor weinig geld toch broden kunt geven aan je gezin, waarvan je weet wat er in zit. In veel gevallen fietste ik in die tijd ook naar de molen toen nog bij Den Haag waar ik allerlei soorten meel haalde. 

Later, zo'n 8 jaar geleden zijn we verhuisd naar Schoonhoven en kocht ik toch een broodbakker. Dit keer een wat duurdere op aanraden van een vriendin. Deze doet het nu al 7 jaar prima, dus dat was een mooie aankoop.

Op den duur leek het me nog wat gezonder om ook zelf granen te gaan malen. Een tijd lang hebben we dit gedaan met een hele grote mailen in de schuur, die waarschijnlijk meer voor diervoer bedoeld was, maar hij functioneerd prima en hij kan aardige hoeveelheden malen. 

Dit heeft nu een paar jaar stil gelegen. Nu ik de gelegenheid voor zelf malen weer een beetje meer zie wil ik weer granen gaan kopen voor mijn broden i.p.v. zakken meel. Het is extra leuk als je ook je graan zelf hebt gemalen en meteen erna broden ervan bakt. Op die manierblijven de meeste voedingsstoffen werkzaam aanwezig. 

Het zelf bakken van brood vind ik een aanrader voor iedereen, die bewuster wil eten en op een eenvoudige manier puur wil eten. Ook is het aan te raden om verschillende granen te gebruiken. Elk soort graan heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en een variatie van soorten granen kan een weldaad aan je lichaam zijn. Zelf ben ik tot nu toe vooral met tarwe, haver, gerst en rogge aan de slag geweest. Dit zijn de goedkopere soorten graan om te gebruiken. Ik hoop dit de komende tijd nog wat verder uit te breiden. Toch kun je ook met deze soorten al heel wat variëren.

Het mooie vind ik ook dat je weer een reden minder hebt om onverwachts naar de supermarkt te moeten. Neem nou gister. Ik had een dag na de versboodschappen bedacht om een grote pan groentesoep te maken. Om er ook brood bij te hebben zette ik tussen de bedrijven door tussen de middag de broodbakmachine aan en verder had ik er geen omkijken meer naar. De kinderen vinden het brood extra lekker als ik er dan voor zo'n soepje wat meer witmeel in doe, maar het is nog steeds heel puur brood waar iedereen van geniet.


Tot slot heb ik de indruk dat je voor losse granen het beste naar een molen in de buurt kunt gaan. Zeker als je het wat heb uit geprobeerd en weet dat je ermee verder wil. Deze zijn vaak voordeliger, je steunt er de lokale ondernemer mee en je hebt geen verzendkosten wat bij veel kilo toch snel aantikt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

De babyuitzet na 15 jaar

Introductie op nieuwe blog!

Verbinding